Dag 9: Poitiers- St Florent. (130)

8 juni 2023 - Rivières, Frankrijk

Wat een bofkonten zei Michiel bij dag 1, nou…… dat is er nu wel even af. De rit was (ik spreek voor mezelf) een slijtageslag.
We startten vanochtend met een km of 6 over MTB routes.  Daar zijn onze fietsen eigenlijk niet voor gemaakt. In Poitiers, waar we midden doorheen moesten, via steegjes, opgebroken straten was het hard werken. Een van de afdalingen was zo stijl dat de rem vol nodig was. Nog ietsje meer, en voor mijn gevoel zouden we voorover tuimelen. Daarna overwegend D wegen die redelijk druk waren. Naarmate we verder zuidelijk gingen werd dat wel beter. Verderop hadden we afgesproken met Kees in La Chapelle Baton. Echter……., die Fransen hebben twee dorpen met die naam. (Nou de rest kun je zelf invullen.) Bij het binnenrijden van La Chapelle Baton werden we onthaald door een groot Christusbeeld. Bezweken aan het kruis, óf misschien de warmte, want met krap 30C was het ploeteren. Het ruggesteuntje van de noorderbries, waar we tot vandaag zo hebben genoten, heeft plaatsgemaakt voor een Oostenwind, die we soms flink tegen hadden. Even eerder waren we gestopt voor koffie, maar afgezien van de politieke uitwisselingen met enkele bewoners ( door Michiel) en een Lu koekje zijn we daar niet echt aan rust toegekomen.
In Charraux bij “O Chat Roux” hebben we een ruime pauze genomen. Kees was maar doorgereden naar de afgesproken camping, maar de benodigde Campingkaart had Theo op zak  🫤, dus moest arme Kees nog 3 uur wachten. De chemin de Compostela was een mooie landweg, maar de klimmen werden steeds pittiger, wat waarschijnlijk aan de tanende kracht in mijn benen. Met nog 20 km te gaan, nog even wat gedronken (pislauw water uit een stoffige bidon), en daarna kwam voor mij de man met de hamer. Oogst van de dag: Theo’s fiets kapot (voorderailleur), Michiel’s schoen kapot en mijn re-schouder blessure speelt op.
Was er dan echt geen positieve noot aan deze dag, zeker wel. We zijn de milestone van 1000km vandaag gepasseerd en ik moest even denken aan ons Fleurtje die haar verjaardag viert. Dat was ook leuk geweest.

1. Cindy:
    9 juni 2023
    Wat een ellende was dat gisteren ...
    Maar zelfs de grootste coureurs hebben wel eens een mindere dag, niet?
    We leven met jullie mee en kijken elke dag weer uit naar jullie verhaal en de prachtige foto's! Proficiat met de kaap van 1000 km!
    Merci Paul om dit te delen!
    Groetjes van Elvira en Cindy
  2. Fleur Suijkerbuijk:
    9 juni 2023
    Helaas heeft mijn verjaardag jullie geen geluk gebracht. Bedankt voor het gezellige verjaardagsvideobellen en het verjaardagsliedje!