Dag 21 Villadangos del Páramo- Carracedelo 110 km

20 juni 2023 - Cacabelos, Spanje

Ondanks de regen voorspelling mogelijk de mooiste tocht vandaag. De kleuren veranderen van de rode Rioja klei via gele graanvelden en krijtsteen nu naar groen en terracotta kleuren met witte wolken in blauwe lucht. Ook de dorpjes zijn talrijker en soms aaneengesnoerd met veel meer herbergjes en dus ook meer pelgrims . Bossen en een prachtige klim naar de col van Foncebadon op 1500 mtr. Iets na de top Cruz de ferro een eeuwenoud monument wat eigenlijk een hoop stenen met teksten is. Symbolisch leggen pelgrims een deel van hun last af door een steen op de hoop te leggen. Toen wij er waren gebeurde er vanalles, kijk naar de foto’s. De afdaling was sprookjesachtig door de wolken/ mist en de plotse vergezichten. In het bergdorpje El Acebo linzensoep van Nederlandse afkomst, opgewarmd. De kathedralen van Astoria en Ponferrada zijn dit keer maar overgeslagen, overkill…Al met al een heerlijke fietsdag.

1. Jan Akkermans:
    21 juni 2023
    Weer mooie foto's. Ik ben benieuwd naar de video opnamen van helmcamera van Theo. Met 100 km/hr de berg af?