Dag 24: Arzua-Santiago de Compostela. (52 km).

23 juni 2023 - Santiago de Compostela, Spanje

23 juni 2023: Santiago de Compostella, 3 Schijfse Trappers bereiken Santiago de Compostela.

De laatste etappe hebben we met opzet kort gehouden opdat we niet te laat in Santiago zouden arriveren. We rijden de eerste paar km langs een autoweg, maar al snel mochten we het wonderbaarlijke berggebied van Galicië in. Het is werkelijk een prachtige provincie met veel groen. Alle zintuigen worden geprikkeld, en de route leidt ons door mooie bossen en prachtige landweggetjes ten oosten van Santiago. In de bossen waar de grote kaarsrechte eucalyptus bomen met hun banaan-vorm bladeren tot aan de hemel lijken te reiken, ruikt het heerlijk. Zoals verwacht komen we nog in de voormiddag aan in Santiago de Compostela. Superlatieven schieten te kort om deze stad te beschrijven. Het lijkt één groot openlucht museum met smalle steegjes, mooie trappen en natuurlijk een prachtige kathedraal. We hebben het gehaald, en dat geeft een heel lekker gevoel. Het is druk in de historische binnenstad en wanneer we onze laatste stempel met bijbehorend compestolaat gaan halen zijn we toch enigszins ontroerd. 2700 km, verschijnt er op ons certificaat, en …. ja, we zijn best trots.

Wat een reis, wat een ervaring. Ik ben blij dat ik dit laatste verhaal mag schrijven, en nog even kan terugblikken op 4 weken fietsplezier. Wat hebben we veel meegemaakt, te veel om op te noemen. Wat me het meest zal bijblijven is de voortdurende  verandering van omgeving. Van de kronkelende riviertjes en de stukjes “ronde van Vlaanderen” in België tot de kilometerslange asfaltwegen in de leegte ten westen van Jaca. Heel speciaal zijn de tegenstellingen. De meedogenloze verwoesting van de branden bij Bordeaux tot het serene kleine gezang van een jonge dame in de kathedraal van Chartres. Het overdadige marmer, goud en zilver in de kathedraal van Burgos, waar de katholieke kerk bijna gênant de rijkdom van de afgelopen eeuwen tentoonstelt tot de armoedige bouwvalletjes in de dorpjes verderop, die ook weer uitnodigen om gefotografeerd te worden. Wat me zeker zal bijblijven is de schoonheid van de natuur in alle vormen die we zijn tegengekomen. De uitgestrekte korenvelden bij Compiègne, en de onvergetelijke schoonheid van de wijngaarden bij St Emilion. De mooie in pastelkleuren getinte valleien in de bergen van Spanje, en de ongerepte natuur van Galicié.   Wat biedt de natuur ons veel, daar mogen we best wat zuiniger op zijn.

De bijzondere mensen die we hebben ontmoet zullen nog vaak de revue passeren, en de foto’s die we hebben gemaakt gaan een mooie samenvatting geven van deze fietstocht. Natuurlijk was deze reis niet mogelijk geweest zonder mijn fietsmaten Theo en Michiel. Vaak was het een uitdaging, maar nooit een wedstrijd. Complimenten aan Theo die alle routes tot in de puntjes heeft voorbereid en altijd een plaatsje heeft gevonden om te overnachten, en Michiel voor zijn niet aflatende enthousiaste verhalen (lessen) over het verleden van Frankrijk, Spanje en de katholieke kerk. En dan was er natuurlijk onze Kees, het dagelijkse anker waar we altijd op kunnen rekenen. Als een waar vaderfiguur zorgde hij ervoor dat we steeds een stevig ontbijtje konden nuttigen, en ging hij op zoek naar iets lekkers voor de avonddis. Met een zichtbaar plezier genoot hij met ons mee als we tijdens het avondeten vertelden over de afgelopen etappe.

Schijf – Santiago gaat de boeken in als de mooiste fietsreis tot nu toe. Of er nog meer van deze reizen gaan volgen kunnen we niet zeggen, maar zeker is wel dat deze trip maar moeilijk te evenaren zal zijn.

1. Krista Gommers:
    23 juni 2023
    Proficiat mannen, jullie hebben een top prestatie geleverd!
  2. Suske Nelleke:
    23 juni 2023
    Van Harte Proficiat mannen met deze geweldige prestatie. Wat hebben we genoten van de prachtige verhalen en foto's
  3. Hans en Anja:
    23 juni 2023
    Een hele dikke proficiat mannen, 👏👏👏👏👏👏👍👍ik heb zo zeer genoten van de mooie verhalen, de prachtige foto's erbij ,ik heb de reis hellemal mee beleefd, bedankt. 🙏🏻Nog een goede terug reis gewenst.
    Groetjes uit Schijf
  4. Loes en Leo Brait:
    Knappe prestatie. 💪
  5. Kees van de Sande:
    23 juni 2023
    Gefeliciteerd, geweldig wat jullie gedaan hebben. Een extra compliment voor de schrijver(s) van de reisverslagen, ze waren van een hoog journalistiek gehalte. Daar kan Ilja Gort met zijn verhalen van” Gort over de grens” nog wat van leren
  6. Cindy:
    23 juni 2023
    Proficiat, peregrinos! 2700 km ... je moet het maar doen ...
    Bedankt voor alle mooie verhalen en goeie terugreis!
  7. Els Bastiaansen:
    23 juni 2023
    Wat een geweldige prestatie. We hebben genoten op afstand van jullie. Echte toppers zijn jullie. Wel thuis waar ze ook weer blij zullen zijn. Johan en Els
  8. Ludo mouws:
    23 juni 2023
    Knap mannen weer een hele prestatie, eentje om weer af te vinken.
  9. Marianne Hoekman:
    23 juni 2023
    Gefeliciteerd Schijfse Trappers met jullie geweldige prestatie!
    Jullie zijn een subliem team en vullen elkaar goed aan!
    Bedankt voor jullie prachtige inspirerende reisverhalen.
    Goeie reis huiswaarts !!
    Jaap & Marianne
  10. Marc Naalden:
    Proficiat mannen. Mooie prestatie 👍💪
    Nu effe rusten en op de fiets weer terug 😉😂😂
    Respect 🚴‍♂️💪
  11. Ralph Boden:
    23 juni 2023
    Gefeliciteerd kanjers. Top prestatie, top verhalen. Iets om trots op te zijn en nooit te vergeten. Nog even genieten daar en tot gauw in Schijf!
  12. Elly van Hooijdonk:
    23 juni 2023
    Gefeliciteerd mannen diep respect voor deze prestatie . Ik heb genoten van de mooie verhalen en de foto's.
    Geniet nog even van al het moois en alvast een fijne thuisreis.
  13. Jos vd Sande:
    23 juni 2023
    Mooi dat jullie Santiago bereikt hebben maar zeker ook dat je genoten hebt van alles wat je onderweg tegen kwam zowel de mensen alswel steden en dorpen en niet vergeten de landschappen en de natuur.
    Het opnieuw beleven zal zeker regelmatig terugkeren.
    Wij hebben in ieder geval mee kunnen bekeven door de verhalen.
    Bedankt hiervoor.
    En nu even helemaal niets denk ik
  14. Rijk Schildmeijer:
    23 juni 2023
    Gefeliciteerd mannen! Wat een reis. Fantastisch om alle verhalen te lezen. Bedankt daarvoor.
  15. Soj:
    24 juni 2023
    Een geweldig goeie prestatie mannen, nu komt de tijd van mijmeren en bezinning van wat hebben we allemaal gezien (afgezien), meegemaakt, mooie en aparte momenten meegemaakt en nu is de tocht volbracht. Dat laatste is ook weer; niet meer fietsen alle dagen, en terug naar een andere dag indeling. (Dat was voor mij na 5 weken wel weer wennen.) Jullie hebben nog enkele dagen fietsen gepland op de terugweg langs de kust, dat is een mooie route maar wel een zwaar traject een mooie manier om af te kicken. Nu nog langs de kathedraal in Santiago om het geweldig grote wierrook vat te zien slingeren (alleen tijdens een dienst), is best mooi om te zien. De ontvangst door de vrijwilligers van de huiskamer van de lage landen is ook heel leuk. Mannen nog veel plezier de overige dagen, bekijk de stad goed en nog vele kilometers fietsplezier op de terugweg en een goede reis naar huis, deze reis ga je nooit vergeten die is een deel van je leven geworden. Wel thuis mannen.
  16. Anja Veerman:
    Gefeliciteerd Kanjers!!
    Wat een prachtige ervaring voor jullie en mooie reisverhalen met foto's voor ons
    Bedankt hiervoor.
    Nog een paar dagen genieten en een voorspoedige reis naar het mooie Schijf
  17. Maria Sprenkels:
    24 juni 2023
    Dank je wel voor het mooie en interessante reisverslag ik keek er iedere avond naar uit.
  18. Chris en Marja Huizing:
    24 juni 2023
    Gefeliciteerd Schijfse trappers met deze geweldige prestatie.
    Iedere dag hebben wij uitgekeken naar jullie reisverhalen en foto's en zo een beetje mee mogen genieten van wat jullie allemaal meegemaakt hebben.
    Bedankt daarvoor en goede reis naar huis.
  19. Cees en Thea:
    24 juni 2023
    Nun DIKKE proficiat mannen. Geweldig wat jullie hebben gepresteerd. Hier kun je nog lang van nagenieten. Bedankt voor de prachtige reisverslagen. Ook wij hebben hiervan ontzettend genoten,
    Cees en Thea
  20. Sandra D:
    25 juni 2023
    Na maanden van voorbereiding en eindeloze kilometers op de fiets, hebben jullie het gehaald! 🌍✨
    Bedankt dat we deel mochten uitmaken van jullie reis en dat we konden meegenieten van alle mooie momenten. Jullie hebben laten zien dat met moed en vastberadenheid alles mogelijk is. Nogmaals, van harte gefeliciteerd!
  21. Jan Akkermans:
    26 juni 2023
    Gefeliciteerd mannen. Een topprestatie leveren en er zo van genieten. Wat wil je nog meer?
    Bedankt voor de mooie reisverhalen.
  22. Clasien en Peter Clarijs:
    26 juni 2023
    WOW,gefeliciteerd met deze TOP prestatie!We hopen dat jullie met veel plezier erop terug kunnen kijken.
    Door de mooie verslaglegging is deze straks als je in een schommelstoel onder de klapperboom zit,ook nog altijd terug te beleven.Geniet ervan👍
  23. Marjan Dekkers-Kerremans:
    29 juni 2023
    Geweldige prestatie, diepe buiging!
    Genoten van de dagelijkse verhalen…..
  24. José en Johan van Overveld:
    1 juli 2023
    Proficiat mannen met jullie top prestatie . Bedankt voor jullie mooie verhalen en voor nu nog lekker uitrusten en nagenieten