dag 11: Saint Florent - Saint Emilion (55 km)

10 juni 2023 - Saint-Émilion, Frankrijk

Het idee om de rit van gisteren (vanwege het weer) in tweeën te knippen pakt perfect uit. Na een uitstekend ontbijtje bij onze gastvrouw Pamela zijn we lekker op tijd vertrokken. We hebben er zin in, na een heerlijke nacht op een "echt bed". Uitgerust starten we aan de korte maar prachtige etappe naar Saint Emilion. De eerste 15 km rijden we door de bosrijke omgeving ten westen van Bordeaux. De Dordogne slaapt nog en we peddelen rustig onze kilometers weg zonder verder verkeer op de weg. Soms wordt het, door de regen van gisteren frisse en groene bos, onderbroken door wat meertjes of een kleine open vlakte waar je als je even goed oplet zomaar een ree ziet verdwijnen in de bosrand. Na het omvangrijke bos, passeren we een aantal verlaten dorpjes en even verder rijden we zomaar de wijnstreek ten noorden van Saint Emilion binnen. Het lijkt alsof er ineens een pagina is omgeslagen. Prachtige uitgestrekte wijngaarden met steevast een Chateau op de uitkijk, zoals die bij Monbadon. De omgeving ziet er goed verzorgd uit, en de locale wijnboeren weten hun trots uitstekend aan te prijzen met mooie uithangborden. Met zo'n omgeving kan de wijn alleen maar goed smaken, ik drink voortaan wijnen uit deze streek, wat een weelde!

Het is puur genieten op de fiets, met een aangename temperatuur, en op het moment dat de zon zijn pogingen om de wolken te doorbreken geslaagd ziet, en het wat warm wordt zijn wij alweer op locatie waar Kees met een lekker lunch op ons wacht.

We gaan uiteraard even van de gelegenheid gebruik maken voor een bezoekje aan Saint Emilion, en toch maar proberen de verleiding te weerstaan om te veel van de Bordeaux wijnen te drinken. Morgen staat ons namelijk een pittige rit te wachten van ca. 150 km. (naar Labouheyre)

1. Godelieve:
    10 juni 2023
    Fijn te horen. Mooi chateau😍. Niet te veel wijntjes en morgen een filmpje van de GoPro van Theo zou leuk zijn. Succes💪
  2. Marein en Tonny Goorden:
    10 juni 2023
    Dat klinkt gelukkig heel anders dan gisteren 👍 Goed geluisterd naar de "man met de hamer" 🔨
    Succes en sterkte bij de pittige rit van morgen 💪
  3. Fleur Suijkerbuijk:
    10 juni 2023
    Dat klinkt goed en ziet er goed uit!! Genieten! Veel succes weer morgen💪🏻
  4. Theo:
    11 juni 2023
    moet de gopro filmpjes omzetten naar kleinere bestanden met een online programma . Op veel campings wel WiFi maar zeer traag.
  5. Godelieve:
    11 juni 2023
    Dan gaan we ze zeker later zien. Foto’s zijn ook mooi 🤩.
  6. Naalden Ingrid:
    11 juni 2023
    Ik wens jullie samen nog een mooie en gezellige tijd om te fietsen en te genieten van de mooie natuur. Groetjes Jan en Ingrid